De training werken met duplo poppetjes is gebaseerd op concepten van
de contextuele theorie van Nagy en geïnspireerd door de methode ‘Een taal erbij’ van Marleen Diekman-Schoemaker.
Het gaat hierbij een externalisatie-methodiek. Door als het ware onze binnenkant buiten onszelf te plaatsen ontstaat de nodige afstand waardoor we onszelf beter kunnen zien. Het visuele aspect vergemakkelijkt dit ‘kijken naar onszelf’ het driedimensionale geeft de mogelijkheid om de beweeglijkheid van dit innerlijke proces te ervaren.
Het is een methodiek die in de eerste plaats gebruikt wordt binnen de hulpverlening aan volwassenen (psychotherapie) en binnen coaching en supervisie.
Afhankelijk van de deelnemers wordt er gekeken naar toepassingsmogelijkheden voor het werken met dit materiaal in intervisie, supervisie en teamontwikkeling van hulpverleners.
Voor hulpverleners, therapeuten, supervisors en coaches
Relevante HBO/WO-opleiding in een sociaal agogische richting (of gelijkwaardig), enige kennis van het contextuele denken is gewenst.
In deze driedaagse basistraining Contextueel Werken met Duplopoppetjes als hulpmiddel worden deelnemers getraind in het gebruik maken van duplomateriaal om de relationele dynamiek zoals die speelt binnen families en gezinnen te visualiseren. Het contextuele denken met haar nadruk op de rechtvaardigheid van relaties en het menselijke zoeken naar een faire balans van geven en ontvangen, vormt het uitgangspunt voor deze training. De in deze methodiek belangrijke begrippen als loyaliteit, meerzijdige partijdigheid en parentificatie worden kort theoretisch uitgelegd.
Vervolgens wordt aan de hand van inbreng vanuit de deelnemers verhelderd hoe gebruik van duplopoppetjes kan helpen om de verschillende dynamieken die binnen families spelen in beeld te brengen en te bewerken binnen een hulpverlenings- of begeleidingstraject.
De trainer geeft naast een korte theoretische uitleg praktische voorbeelden hoe het duplomateriaal ondersteunend kan zijn aan de gesprekken. Vervolgens is er veel ruimte voor deelnemers om aan de hand van eigen casuïstiek met het materiaal te werken. De trainer werkt hierbij faciliterend en ondersteunt het oefenen van de deelnemers.
Het voornaamste doel van de training is dat deelnemers leren werken met duplomateriaal ter ondersteuning van hun (contextuele) hulpverlening aan volwassenen, kinderen en gezinnen.
Het inzetten van visuele hulpmiddelen in begeleiding aan jeugdigen, ouders en gezinnen is een veelgebruikt hulpmiddel binnen de jeugdzorg. Visuele middelen bieden een andere 'taal' om gevoelens te verbeelden, verhoudingen weer te geven of uitdrukking te geven aan wat als problematisch of juist sterk helpend wordt ervaren.
In deze training wordt een specifiek soort visueel middel (duplo-materiaal) geplaatst binnen de methodische stroming van het contextuele gedachtegoed en verbonden met geweldloze communicatie. Door praktijkvoorbeelden van de trainer, beeldmateriaal op DVD en directe input van casuïstiek van de deelnemers kan de transfer tussen de praktijk van de jeugd- en gezinsprofessional en de aangedragen theorie gemakkelijk worden gelegd. Door middel van tussentijdse opdrachten worden de deelnemers gestimuleerd om daadwerkelijk tussen de bijeenkomsten door met het geleerde aan de slag te gaan.
Na afloop van deze training:
Aansluitend aan de driedaagse basistraining is er de mogelijkheid voor het volgen van de tweedaagse vervolgmodule, deze is alleen te volgen na deelname aan de basistraining.
Duplo tweedaagse vervolgmodule dagen zijn: worden ingepland
5, 6 en 19 juni 2023
Zwolle
€ 600
CWDZ23
SKJ 27.00 pnt
Secretariaat
Hoofdweg 256
9695 AV Bellingwolde
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.