Werken met complexe (echt)scheidingssituaties

Hulpverleners die werken met kinderen, jongeren en hun ouders kennen het fenomeen: bij de problematiek van de kinderen speelt vaak de echtscheiding van de ouders een grote rol. Iedere scheiding van ouders brengt verdriet en boosheid bij kinderen teweeg. Maar het zijn de scheidingssituaties met blijvende ruzies tussen de ouders die de ontwikkeling van het kind in zijn ontwikkeling bedreigen.

Er komt geen goede omgangsregeling tot stand of het kind wordt belast met veel negatieve uitspraken over de andere ouder. De ouders strijden per mail, beschuldigen de andere ouder van misbruik of verwaarlozing en spannen rechtszaken tegen elkaar aan. De natuurlijke loyaliteit van het kind aan zijn vader en moeder komt dan zwaar onder druk te staan.
Hulpverleners die het kind willen helpen, lopen er tegen aan dat zij de ouders niet gemakkelijk samen aan tafel krijgen. En wanneer dit wel lukt, dreigen ze betrokken te worden in de echtscheidingsstrijd. Ze worden beschuldigd van partijdigheid en hun rapportage is nieuwe brandstof voor het gevecht tussen de ouders. In de gesprekken lukt het hen niet het belang van het kind centraal te stellen en de ouders weer in hun ouderrol te krijgen. Dit maakt het werken met complexe echtscheidingssituaties vaak moeizaam en weinig populair bij hulpverleners.

In deze tweedaagse training krijgen hulpverleners handvatten aangereikt om met dergelijke problematiek om te gaan. De volgende zaken komen aan bod:
  • Actuele wetenschappelijke kennis over scheiding en de gevolgen voor kinderen
  • Juridische aandachtspunten rond echtscheiding
  • Basistechnieken van bemiddeling bij strijdende ex-partners
  • Basistechnieken van meerzijdige partijdigheid
  • Attitudeaspecten bij scheidingszaken
In deze tweedaagse training wisselen kennisoverdracht en oefening elkaar geregeld af. Er is ruime gelegenheid voor het inbrengen van eigen casuïstiek.

Voor wie?

Hulpverleners bij Gecertificeerde instellingen en aanbieders van jeugdhulp (jeugdhulpverlening en jeugdbescherming), voorzieningen voor Jeugd- en opvoedhulp, Centra voor Jeugd en Gezin en (school) maatschappelijk werk.

Instroomeisen

Relevante HBO/WO opleiding in een sociaal agogische richting (of gelijkwaardig), enige kennis van het contextuele denken is gewenst.

Bijzonderheden:

  • Agenda

    wordt ingepland bij voldoende aanvraag

  • Lestijden
    Van 9.30 tot 16.30 uur, koffie en thee inbegrepen
  • Locatie

    Utrecht

  • Docent
  • Prijs

    € 485

  • Code

    WCSU23

  • Accreditatie

    SKJ 14

    Registerplein: Opleidingstraject Agogen 5,2 ; GGZ-Agogen 5,2
    Cliëntondersteuners 18 ; Maatschappelijk werk 5,2

  • Zelfstudie-uren
    2

Inschrijven nieuwsbrief

Contact

Secretariaat
Hoofdweg 256
9695 AV Bellingwolde

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Bienna Calvenhoven, bestuurder 06-14358152
Le-Xuan Tran, opleidingscoördinator, 06-47598793
Copyright © Leren over Leven - Opleidingsinstituut Contextuele Studies