Dit ben ik! - kind en rouw

Methode

Het verlies van een dierbare laat diepe sporen in ieders leven na. Kinderen blijken op geheel eigen wijze te rouwen. En of het nu gaat om het verlies van een ouder, een grootouder, broertje of zusje- het gezin rouwt óók samen. Kinderen willen naast hun eigen verdriet daarom ook graag de ander troosten. En hebben mede daardoor ook zeker de steun van volwassenen nodig om ruimte te vinden voor- en richting te geven aan hun eigen rouwproces.

Vaak helpt het kinderen om op creatieve manier uiting te geven aan dit proces. Daarom wordt er bij deze werkwijze gekozen om met creatieve werkvormen zoals o.a. schrijven, tekenen, muziek en fotograferen te werken.
Afhankelijk van de vraag, leeftijd en behoefte van het kind mag het kind een boek gaan maken over het leven van degene die gestorven is, óf over zijn of haar eigen leven en de betekenis van de relatie en het verlies van degene die er niet meer is.
Het maken van een boek kan de ouder(s) of verzorgers helpen ZICHT te krijgen over de betekenis van het verlies in het leven van het kind
Het helpt kind en context om samen in gesprek te komen.

Voor wie?

Deze driedaagse training is bedoeld voor contextueel werkers en -therapeuten die vanuit hun eigen praktijk of instelling met kind, gezin en context in proces van rouw werken. 

Instroomeisen: relevante Hbo/Wo opleiding in een sociaal agogische richting (of gelijkwaardig), kennis van het contextuele denken is vereist.

De eerste dag komt het theoretische kader met betrekking tot dit thema vanuit het contextuele gedachtengoed aan de orde, de tweede en derde dag het praktisch werken met interventies rondom en bij het maken van het boek "Dit ben ik!"

Gedurende de 3-daagse training leer je werken met de methode "Dit ben ik! -kind, gezin en rouw"
Op de eerste dag ligt het accent op de theorie, tijdens dag 2 en 3 oefen je stapsgewijs te werken met het werkboek, de creatieve werkvormen en hoe hiermee te variëren afhankelijk van leeftijd van het kind en fase van rouw en verdriet binnen het gezin. Er is veel ruimte voor het inbrengen van de eigen werkpraktijk.

Het materiaal bestaat uit: theoretische werkmap, voorbeeldboek, map, werkbladen, rugzakje "Dit ben ik", CD en sleutelhanger.

Bij de werkwijze van deze methode van "Dit ben ik!" Is het verhaal geschreven over "Zara en Guus Konijn".
Het herkennen van de keuze van het meisje Zara om haar vader na het overlijden van mamma geen extra zorgen te willen geven en daarom maar doet alsof het allemaal goed met haar gaat, kan ouders en kind helpen met elkaar in gesprek te komen over hoe het met hén (samen, zelf) gaat.
Het kind wordt daarbij (parallel aan de verhaallijn waarin het wijze konijn Guus dit adviseert aan Zara) expliciet uitgenodigd om vooral (ook) uit te (blijven) spreken naar de ouder(s) hoe het met hem of haar gaat en waar de behoeftes liggen.
De werkbladen bij de methode, het verhaal en de liedjes op de CD ondersteunen op creatieve manier interventies die hiertoe uitnodigen.
De methode en werkwijze is geschikt voor begeleiding van kinderen met de leeftijd van de basisschool leeftijd en hun gezin of context.

Deze methode werkt vanuit de intergenerationele visie op dialoog -en dat geeft ook juist kansen op verbinding tussen de ouder(s) en het kind ONDANKS dat de ouder(s) en andere gezinsleden ook veel verdriet hebben.

Het is bij deze manier van werken een uitnodiging voor de ouder(s) om naast en ondanks hun eigen rouwproces zich zowel in de relatie met hun kind als om in de generatie boven het kind zich als ouder passend te kunnen afbakenen in de relatie met het kind binnen een systeem dat in rouw is.
Wanneer de ouder in staat is zichzelf in de relatie met het kind af te bakenen, geeft dat ook weer ruimte voor het kind om weer kind te zijn en weer "passend" te kunnen zorgen voor pappa of mamma.

Daarom geeft de methode zéker ook ruimte om -wanneer wenselijk- de ouder te horen, te erkennen en te ondersteunen in wat hij of zij nodig heeft om zich te kunnen positioneren.

De meerwaarde van werken vanuit de vierde dimensie van de contextuele visie is dat Nagy het begrip "parentificatie" verbonden heeft aan "de balans van geven en ontvangen".
De contextueel hulpverlener kan daardoor eventuele (meng)vormen van parentificatie herkennen en kan deze onderscheiden in "destructief" of "constructief".
Verbindend werken door dialoog met pappa en/of met mamma helpt "geven en ontvangen" weer passend te maken.

Het boek wat het kind maakt, is op uitnodiging van de ouder(s) die daarmee aan het kind vragen: "Wie ben jij"?
Om te zien hoe het met het kind gaat na het afscheid van de geliefde binnen het gezin of context en te begrijpen hoe het kind zich voelt.
Het maken van dit boek helpt ouder(s), context en kind om met elkaar in gesprek te komen over hoe het met hen en met het kind gaat in deze (nieuwe) situatie.
Het helpt het kind gezien en gehoord te worden in wat het nodig heeft.
Ouders krijgen (letterlijk!) ZICHT op en INZICHT in wat het kind vraagt aan zorg en wat het nodig heeft, én wat het kind gééft aan zorg en op welke manier.
En dit in de relatie zélf waar het in existentie om draait: die met vader, die met moeder...
Het kind mag zich uitspreken naar de ouders:
"Dit ben ik!"

Bijzonderheden:

  • Agenda
    13 en 14 mei, 24 juni 2019, de training gaat door bij 8 deelnemers
  • Inschrijven
    Uiterlijk 14 dagen voor aanvang
  • Lestijden
    Van 9.30 tot 16.30 uur, koffie en thee zijn inclusief, lunch is niet inbegrepen.
  • Locatie
    Zwolle
  • Prijs
    € 615,- (incl. startpakket werkmaterialen)
  • Code
    DBIRZ19
  • Accreditatie
    Accreditatie voor registerplein en SKJ 18 punten

Inschrijven nieuwsbrief

Contact

crkboPotgietersstraat 571
1053 XT Amsterdam

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Mirjam Bakker: 06 19 85 73 66

Copyright © Opleidingsinstituut Contextuele Studies