Dit ben ik!-mijn ouders zijn gescheiden

Methode

Scheiden is een pijnlijk proces. Kinderen nemen hierbij zonder uitzondering een eigen positie in. Zij zijn van nature loyaal naar hun beide ouders en willen hen het liefst weer verbinden. Wanneer kinderen echter uit zorg voor hun ouders niet laten zien hoe het met henzelf gaat, raakt de balans tussen passend geven en ontvangen van zorg uit evenwicht. Problemen als depressie, faalangst, ‘onhandelbaar’ gedrag of achterstand in de ontwikkeling kunnen dan gemakkelijk ontstaan. Juist voor gescheiden ouders is het dus belangrijk om met elkaar en met hun kind in gesprek te blijven en samen voor hun kind te blijven zorgen.

De methode ‘Dit ben ik!’ is geschreven om kinderen van gescheiden ouders te begeleiden en de communicatie tussen ouders én tussen kind en ouders op gang te brengen. Om te zien hoe het met het kind gaat na de scheiding en in de nieuwe gezinssituatie en te begrijpen hoe het kind zich voelt.

Dit geeft ZICHT op wat het kind nodig heeft om gezien en gehoord te worden en INZICHT in hoe het kind loyaal kan blijven aan beide ouders.

Voor wie?

Voor (contextueel) hulpverleners die hun mogelijkheden in het werken met gezinnen in echtscheidingssituaties willen vergroten.

Doelgroep en voorwaarden

Basiskennis van het contextuele gedachtegoed is vereist. Mocht je niet over deze basiskennis beschikken, dan bieden wij speciaal ter introductie voor de trainingen van Dit ben ik! een 2-daagse contextuele hulpverlening aan. Informeer bij ons naar de data hiervoor.

NB De methode heeft een preventief karakter en is ontwikkeld voor gezinnen waar men nog min of meer met elkaar on speaking terms is. Voor het werken met complexe (echt)scheidingssituaties verwijzen wij naar onze training 'Werken met complexe (echt)scheidingssituaties'.
Door het maken van een eigen (werk)boek komen ouders en kind in gesprek over de betekenis van de scheiding in het leven van het kind. Het werkmateriaal is flexibel inzetbaar, afhankelijk van de leeftijd en beleving van het kind. Symboliek en creatieve werkvormen zoals schrijven, tekenen en fotograferen maken het makkelijker om hier uiting aan te geven.

Het individuele werken met het kind, gecombineerd met het werken met het kind én beide ouders, is het uitgangspunt van deze methode. Alleen in dit contact kan een kind zijn leven zelf leren beheren en zeggen: ‘Dit ben ik!’

Zo wordt het kind symbolisch de sleutelbewaarder van zijn eigen hart en huis.

Inhoud

Gedurende de 3-daagse training leer je werken met de methode ‘Dit ben ik! -mijn ouders zijn gescheiden’. Op de eerste dag ligt het accent op de theorie, tijdens dag 2 en 3 oefen je stapsgewijs te werken met het werkboek, de creatieve werkvormen en hoe hiermee te variëren afhankelijk van leeftijd van het kind en fase in de scheiding van het gezin. Er is veel ruimte voor het inbrengen van de eigen werkpraktijk.
Instroomeisen : Relevante Hbo/Wo opleiding in een sociaal agogische richting (of hieraan gelijkwaardig). Kennis van het contextuele denken is vereist.

Bijzonderheden:

  • Agenda
    5, 12 en 26 november 2018, de cursus gaat door bij 8 deelnemers.
  • Lestijden
    Van 9.30 tot 16.30 uur, koffie en thee inbegrepen
  • Locatie
    Zwolle
  • Prijs
    € 590 (incl. startpakket werkmaterialen)
  • Code
    DBISZ18
  • Accreditatie
    Registerplein en SKJ (in aanvraag)

Inschrijven nieuwsbrief

Contact

crkboPotgietersstraat 571
1053 XT Amsterdam

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Mirjam Bakker: 06 19 85 73 66

Copyright © Opleidingsinstituut Contextuele Studies