Werken met de Relationele Ethiek Schaal binnen de contextuele hulpverlening

De Relationele Ethiek Schaal (RES) is in 1991 ontwikkeld door Hargrave en collega’s, maar nauwelijks bekend onder contextueel werkenden. Het is een vragenlijst die uit 24 stellingen bestaat die enerzijds betrekking hebben op het gezin van herkomst en anderzijds op de belangrijkste horizontale relatie van een persoon. Hargrave en collega’s ontwikkelden hiermee een betrouwbaar en valide meetinstrument voor de verwante constructen van de relationeel ethische dimensie van de contextuele theorie. Tevens duidden ze aan dat de RES als middel gebruikt kan worden door contextueel therapeuten in de klinische praktijk. De training zal zich met name richten op dit laatste aspect.

De Relationele Ethiek Schaal is een instrument dat ingezet kan worden tijdens de intakefase in een hulpverleningsproces. Het dient als diagnostisch middel, waarmee je snel inzicht krijgt in waar problemen zich voordoen. Uitkomsten zijn indicatief voor de richting waar je als therapeut aandacht aan kunt besteden. Ze identificeren bronnen van relationele stagnatie alsook bronnen voor heling.

Voor wie?

Om de opzet van de Relationele Ethiek Schaal te kunnen begrijpen en om de vragenlijst op de juiste wijze te kunnen gebruiken, is basiskennis van de contextuele theorie noodzakelijk. De training is daardoor toegankelijk voor:

  • Iedereen die tenminste de basisopleiding Contextuele Hulpverlening heeft gevolgd of hiervan het eerste jaar heeft afgerond of
  • Mensen die anders dan via een contextuele opleiding ruime kennis en ervaring hebben in familie/gezinstherapie.
De volgende thema’s komen in de training aan de orde:
  1. Ontstaan van de Relationele Ethiek Schaal
  2. Uitleg over de structuur van de RES
  3. Wanneer gebruik je de schaal?
  4. Uitleg over de bijbehorende schalingsmethode
  5. Interpretatie van de uitkomsten: Wat kan ik met de resultaten? Welke verschillende mogelijkheden zijn er ter interpretatie? Hoe helpt het me in de verdere hulpverlening?
  6. Zelf oefenen en terugkoppeling van de ervaring hiermee
  7. Aandachtspunten bij het gebruik van de schaal
Het eerste gedeelte van de training bestaat vooral uit kennisoverdracht, maar je gaat ook zelf aan de slag met de schaal om te ervaren hoe deze gebruikt kan worden en wat er daarmee van een cliënt gevraagd wordt. Deze ervaring en de terugkoppeling daarvan met elkaar als groep is ook een belangrijk onderdeel van de training.

Bijzonderheden:

  • Agenda

    Datum wordt bepaald naar animo in 2019, bij 8 deelnemers vindt de training plaats.

  • Lestijden
    1-daagse training, van 9.30 tot 16.30 uur, koffie en thee inbegrepen
  • Locatie
    Utrecht
  • Docent
  • Prijs
    € 180
  • Code

    RESU19

Inschrijven nieuwsbrief

Contact

crkboPotgietersstraat 571
1053 XT Amsterdam

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Mirjam Bakker: 06 19 85 73 66

Copyright © Opleidingsinstituut Contextuele Studies